Sandakan Turtle Island – kilpkonna saar

Meil oli täitsa tore reis kilpkonna saarele.

Foorumitest saime teada, et pole mõtet reisibüroost pileteid osta. Parem minna Sandakanis kohe sadamasse Crystal Quest kontorisse ja sealt saab piletid poole odavamalt. Paadiga sõitsime saarele. Sõit saarele kestis üle tunni. Saar on päris sümpaatne – liivarannad, korallid vees ja kõrged palmid. Turiste oli väga vähe.

Meil olid kõik seljakotid kaasas, sest kilpkonnasaarel peab ööbima. Põhi atraktsioon – kilpkonnade vaatamine käib õhtu tundidel.

.thumb_IMG_1574_1024 thumb_IMG_1567_1024

Siin saarel nad hoolitsevad kilpkonnade eest ja aitavad nende populatsiooni suurendada. Tavalises looduses jääb vast ainult 10% pisikisest kilpkonnadest elu. Võitlus kilpkonnal munast kuni suureks kasvamiseni on tõesti karm. Munasid söövad juba linnud ja varaanid, lisaks on suur probleem veel selles,et inimesed korjavad neid mune ja mustal turul müüakse neid söögi tegemiseks. Kilpkonnasaar on üsna pisike, poole tunniga saab käia ümber saare.

Ujumiseks see koht ei olnud liiga mugav, sest vesi oli madal. Snorgeldida oli vastupidi  tore, koralle oli hästi näha – õigupoolest oligi napilt meeter korallide ja vee pinna vahet. Kogu aeg oli tunne, et keha jääb ujudes korallidesse kinni.

Sellised rajad on tehtud kilkpkonnade poolt. Esmapilgul tundus, et siin on sõidetetud traktoriga. Siia tulevad munema rohelised mere kilkpkonnad. Nad on päris suured – jutu järgi maailma kõige suuremad kilpkonnad. Nad kasvavad üle meetri pikkuseks (kilbi mõõt) ja kilbi laius on ka ligi meeter.

thumb_IMG_4969_1024

Päeval on saarel täitsa võimatu käia, tundub et nahk  põleb täitsa ära!

thumb_IMG_1245_1024 thumb_IMG_1239_1024

Seal saab näha varaane. Arvan, et nendele täitsa meeldib siin olla ja toidu saamisega ma usun probleemi pole. Aasta ringselt sünnib iga päev sellel saarel terve hulk kilkonni ja varaanidel söögiga probleeme ei ole- väikesed kilpkonnad on kindlasti lemmik toit.

thumb_IMG_1255_1024

Õhtul ootasime kilpkanna “show”, sest teadsime, et kui kilpkonn tulleb munanema, siis meile seda näidatakse. Me ei uskunud, et saame seda munemise protsesi täesti nii ligidalt vaadata. Esimene küsimus tekkis, kas me ei sega teda. Öeldi, et kui kilpkonn juba muneb, siis ta on transis ja ei kuule ega näe meid. Ainuke palve oli teha fotosid ilma välguta, sest see pidi halvasti mõjuma munadele. Munad on sama suured nagu pingpongi pallid.

thumb_IMG_1282_1024 thumb_IMG_1590_1024

Meil oli õnne, sest nägime päris suurt umbes 40 aasta vanust kilpkonna, kes oli sellel saarel juba vähemalt teist korda. Kõigil neil on nagu lindudel sildid külge pandud. Tema kilbi pikkus oli 105 cm ja laius 95 cm.

Huvitav oli see, et kilkonna munad võtavad töötajad munemise ajal ära. Kilpkonn ajab munemise lõppedes augu kinni ja ta isegi ei tea, et munasid maa alla ei jäänud. Meie kilpkonn munes 39 muna.

Peale seda meile näidati, kuidas nad panevad munad liiva all. Kui nad panevad neid, kus päike paistab siis tulevad tüdrukud, kui panevad varjulisse kohta sünnivad poisid. Nii nad saavad seda protsessi reguleerida.

Kui nad panevad munad liiva alla, siis  kirjutavad nad millal nad olnud sündinud ja kui palju neid on.

thumb_IMG_4996_1024 thumb_IMG_1301_1024

thumb_IMG_1298_1024

Kõige armsam hetk oli, kui me saime näha pisikeseid vastsündinuid kilpkonnapoegi. Vaatasime nende esimesi samme. Mõned jooksid ise kiiresti vette, teisi pidime natuke tagant aitama ja ise veeni viima. Valgus ajab neid natuke segadusse, selle pärast pidi lambid välja lülitama.

thumb_IMG_1307_1024 thumb_IMG_1619_1024

Hommikul, enne hommikusööki nägi Priit ühte samasugust vastsündinud pisikest kilpkonna, kes oli meie maja all. Võibolla ta tuli öösel valguse peale uuesti merest välja või oli ta kohe põgenenud teise suunda. Ta oli igavesti aktiivne, aga lihtne saak lindudele ja varaanidele. Ma päästsin tema ja viisin merre.